مجلس

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها، سوابق و اهداف علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مطابق اسناد بالادستی دانست و تایید کرد.

به گزارش مشرق، در جلسه نوبت عصر امروز شنبه -۲۷ مردادماه- مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به کلیات برنامه و وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی برنامه‌های «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره گزارش این کمیسیون گفت: مردم فهیم ما ارزش و بهای ویژه‌ای برای علم آموزی فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده تاریخ کهن ایران از عنصر دانش نشات گرفته و متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش قوی و بسیار تنومندی لازم است تا این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسئول باشد.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر نیرو و خدمات ارائه شده، به طور قطع وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را می طلبد، وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغه‌های آموزشی و دفع آسیب های احتمالی و حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش رود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: انتخاب وزیر پیشنهادی به صورت مستقیم بر زندگی میلیون ها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنها تاثیرگذار است، از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده است.

عظیمی راد با اشاره به استعلاماتی که درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از دستگاه‌های مرتبط گرفته شده است، گفت: صحت مدرک کارشناسی وی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین وی طی حضور در دفاع مقدس دارای ۱۵ درصد جانبازی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید، آموزش مستمر معلمان برای به روز رسانی اطلاعات و تخصص آنان، حفظ شان معلمان و دانش آموزان مواردی است که وزیر پیشنهادی به آن متعهد شده است.

عظیمی راد ادامه داد: اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، تمرکز زدایی و مدرسه محوری، توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از جمله تعهداتی است که وی به صورت شفاهی در کمیسیون به آن اشاره کرد.

انطباق ۱۹ درصد و همسویی ۶۶ درصدی برنامه‌های کاظمی با اسناد بالادستی

وی ادامه داد: با توجه به شیوه جدید پذیرش دانشگاه‌ها (کنکور سراسری) و تاثیرات نامطلوبی که تاثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها، بر نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته است و به جای آموزش مهارتی، فشار روانی بر دانش آموزان را افزایش داده است، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول داده است که در جهت اصلاح آن تلاش کند.

عظمیمی راد درباره معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه کاظمی از نظر شاخص‌های تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و آینده نگری «مطلوب» ارزیابی می‌شود ولی از جهت شاخص‌های شفافیت و زمان بندی در وضعیت «متوسط و ضعیف» است.

این نماینده مجلس درباره انطباق برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی عنوان کرد: بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۹ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۶۶ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور است. از ابتدا با معلمی آغاز و سال ها در مدارس مختلف شهر و روستا، تدریس کرده است. وی تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، مدیرکلی استان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود دارد. همچنین بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی را می شناسد و در کمیسیون از آن نام برده اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها ارائه نداد.

عظیمی راد درباره نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، این کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آرا موافقت کرد.

نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن نگفت

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نماینده مخالفی ثبت نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه ها و دفاع از خود می پردازد.

بر این اساس با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد که کمیسیون آموزش و تحقیقات موافق وزارت کاظمی در آموزش و پرورش است.

کاظمی در صحن علنی مجلس؛ مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن نگفت/ کاظمی: چالش‌های مزمن آموزش و پرورش دغدغه ملی است

علیرضا کاظمی در نوبت عصر جلسه علنی روز شنبه مجلس به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت؛ کاظمی نخستین وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم بود که هیچ مخالفی در مجلس نداشت.

پیش از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش تخصصی این کمیسیون را درباره صلاحیت و برنامه های کاظمی به نمایندگان مجلس ارایه و اعلام کرد اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا وی را برای تصدی این مسئولیت مناسب می دانند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آتی خود برای تصدی این وزارتخانه اظهار کرد: به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.

وی افزود: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و به خوبی می‌دانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.

کاظمی ادامه داد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

وی با بیان اینکه امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم، اظهار داشت:‌ در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای را به عنوان یک معلم از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید همواره بر صدر نشیند تا قطار پیشرفت کشور با شتاب به حرکت درآید، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده کشور است، با وجود تلاش‌های بسیار معلمان و مدیران اما حقیقت تلخ این است که آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع و ناپایداری سیاست‌ها و طولانی شدن فرآیندهای دستیابی به نتایج مطلوب از اولویت خارج شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآورشد: مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان به گونه‌ای تدوین شود که قادر به رفع مشکلات آموزشی باشد.

کاظمی با بیان اینکه در جلسات کمیسیون‌ها به دغدغه‌های شما نمایندگان گوش دادم و معتقدم که این چالش‌ها بر سرنوشت کشور تاثیرگذار است، عنوان کرد: غفلت از مسائل آموزش و پرورش به عنوان امر ملی، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در نظام حکمرانی، تمرکزگرایی مثبت و خلاقیت ، کاهش جایگاه معلم، کمبود نیروی انسانی و نارسایی در توزیع متوازن نیروها، ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزشی و ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش و عدم تخصیص منابع مالی در بخش‌های مختلف از جمله مهم‌ترین چالش‌های فعلی آموزش و پرورش است.

وی افزود: پایین‌بودن سرانه پرورشی به نسبت استانداردهای جهانی، غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کم‌توجهی به آموزش‌های مهارتی و فنی‌و حرفه‌ای، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی متناسب با آمایش سرزمینی، غلبه نگاه مصرفی و کاهش شأن خدماتی به مدارس دولتی، عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش با کیفیت و کاهش پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه بخشی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش است.

سیاست‌های ابلاغی رهبری و دیدگاه‌های رئیس جمهور تامین می‌شود

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقابل چالش‌های معلمان و دانش‌آموزان مسئولیت داریم، اظهار کرد: باید با هم‌افزایی و همدلی دنبال راه‌حل نوآور باشیم تا آموزش و پرورش با نزدیک به ۱۶ میلیون دانش آموز و ۱۱۶ هزار مدرسه در کشور به عنوان بزرگترین نهاد بتواند از چالش‌ها عبور کند چراکه این وزارتخانه با حدود ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های بسیار اما همچنان درگیر چالش‌های مزمن در این زمینه هستیم، تاکید کرد: برنامه‌های پیشنهادی در دو بخش تقدیم شده است که اقدامات فوری کوتاه مدت برای چالش های فوری و اقدامات بلند مدت برای چالش‌های مزمن در این برنامه درنظرگرفته شده است.

وی ادامه داد:در برنامه پیشنهادی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه پیشرفت و جامع کشور، اسناد بالادستی و دیدگاه‌های ریاست جمهوری با توجه به رویکرد اساسی آموزش و پرورش تامین می‌شود.

مهمترین برنامه‌ها برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های خود برای سکانداری این وزارتخانه اظهار کرد: تلاش برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض و شناخت سهم همه دانش آموزان برای بهره آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و بسط عدالت در تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در منازطق مرزی، ایجاد بسترهای آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی برای آموزش فناورانه بخشی از این برنامه‌هاست.

کاظمی افزود: حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان به عنوان آیندگان کشور، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مطابق با تعالیم و آموزه‌های دینی، تاکید بر حفظ و ارتقای معلمان به عنوان پیشگامان جامعه از طریق تدوین برنامه‌های حمایتی و تکریم بازنشستگان بخشی دیگر از برنامه‌های اعلامی برای وزارت آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: اتخاذ رویکرد تمرکز زدایی و سپردن راه به مدرسه در جهت بالندگی مدارس به عنوان آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی، شنیدن صدای دانش آموزان، تمرکز بر فعالیت خانواده‌ها به عنوان بازوان اصلی مدرسه در تحقق اهداف و تمرکز بر مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی برنامه‌های اجرایی بخشی دیگر از برنامه‌های دولت چهاردهم برای آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: توجه به آموزش و پرورش فردا و ظرفیت‌های نوین با بهره‌مندی از امکانات جدید مانند هوش مصنوعی، ارتقای کیفیت یادگیری با عبور از نظام آموزشی حافظه محور به سمت رویکردهای نوین در فرآیند یادگیری و مهارت‌آموزی، ضرورت به روز رسانی فعالیت‌های پرورشی و ملی، انسجام هویت‌بخشی دانش آموزان با رویکرد ایرانی و اسلامی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برای این وزارتخانه است.

کاظمی افزود: ایجاد محیطی امن در مدارس جهت کنش‌گری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان با مفاهمه و گفت‌وگو و احترام به تفاوت‌ها و سبک زندگی و از سوی دیگر توجه به دوره ابتدایی و تعلیم و تربیت با نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی - ایرانی، ارتقای کیفیت آموزش پیش دبستانی با تاکید بر مناطق محروم و دوزبانه و توانبخشی و کیفیت بخشی برای شکوفایی و فعالیت دانش‌آموزان توانمند، بخشی دیگر از این برنامه‌هاست که در آینده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تقویت و ترمیم حوزه تربیت بدنی و المپیک و کانون‌های درون و برون مدرسه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ایجاد تحول در برنامه درسی، آموزشی و تحول در زیر ساخت‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به منظور تربیت معلمان کارآمد و توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست گزینی از دیگر مواردی است که به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت نقش محوری معلم و لزوم رفع دغدغه‌های آنان و توجه به انتظارات دانش‌آموزان گفت: برای ایجاد هرتحول و ارتقای کیفیت در فرآیندهای آموزشی نقش بی‌بدیل معلم باید در کانون توجه قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به سخنان رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب معلمان را افسر سپاه پیشرفت کشور دانسته‌اند و فرمودند که همه باید از معلمان شکرگزار باشند، هرکس در هر رتبه و شغلی باید از معلم تشکر کند. براساس این فرمایشات، تکریم زبانی از معلم کافی نیست، بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان دلالت دارد و باید اعتراف کنم که پرداختی ها رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وی یادآورشد: برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل شایسته فراگیر و عادلانه و تاکید می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نظام پرداخت مستقل نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل می‌دهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ۵۹ ساله متولد شهر مشهد و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. همچنین او معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی US ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    1 0
    وضع آموزش و پروش و معلم های عزیز هیچ موقعه خوب نخواهد شد وقتی هر ۲ سال یا ۳ وزیر عوض می کنید. وقتی مملکت هیچ ثباتی نداره و هر روز یک آدمی و افکار متفاوت می اید سر کار
  • محمود IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    خودشون فهمیدن که کاری به کار ما ندارد!:)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس